Mozartiana na finiszu

Doskonałych solistów, wyjątkową orkiestrę i najwyższej klasy chór prowadzony tego wieczoru przez maestro Jana Łukaszewskiego - tak będzie wyglądał koncert finałowy festiwalu Mozartiana, który w najbliższą sobotę odbędzie się w Archikatederze Oliwskiej. 
Bilety 30/60/90 do nabycia w biurze festiwalu przy ul. Opata Jacka Rybinskiego, przy bocznym wejściu do Pałacu Opatów oraz na godzinę przed koncertem w katedrze


Wykonawcy:
Carolyn Sampson – sopran
Ewa Marciniec – alt
Andrew Kennedy – tenor
Robert Gierlach – bas
POLSKI CHÓR KAMERALNY
AKADEMIE FÜR ALTE MUSIK BERLIN
Jan Łukaszewski - dyrygent

Program:
W.A. MOZART - Te Deum KV 141/66b
W.A. MOZART - Exsultate Jubilate KV 165/158A 
W.A. MOZART - Regina Coeli B-dur, KV 127
W.A. MOZART - Missa Solemnis C-dur, KV 337

Szerzej o wykonawcach:

ŁUKASZEWSKI JAN

DYRYGENT

Jan Łukaszewski (ur. 1949) − dyrygent, dyrektor oraz twórca międzynarodowych sukcesów Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanensis, pomysłodawca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana, juror polskich i zagranicznych konkursów muzycznych, wykładowca kursów mistrzowskich − jest uznawany za jednego z najznakomitszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej. 
Ceniąc kunszt artystyczny Polskiego Chóru Kameralnego i jego Dyrektora, współcześni kompozytorzy, polscy i zagraniczni, już ponad 500 razy powierzyli Janowi Łukaszewskiemu dyrygowanie światowymi prawykonaniami ich kompozycji. Krytycy podkreślają, że kierowany przez Jana Łukaszewskiego Polski Chór Kameralny osiągnął nie tylko perfekcyjne brzmienie i doskonałą biegłość techniczną, ale także unikatową zdolność do odkrywania stylistycznych idiomów muzycznych właściwych dla wielu epok i ich kompozytorów.

Jan Łukaszewski ceniony jest także za dyrygowanie orkiestrami oraz prowadzenie utworów wokalno-instrumentalnych. Wśród orkiestr prowadzonych przez Jana Łukaszewskiego znajdują się tak znakomite zespoły polskie jak Sinfonia Varsovia (Warszawa) i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia (Katowice) oraz wspaniałe orkiestry zagraniczne, takie jak Academy of Ancient Music z Cambridge, Akademie für Alte Musik Berlin, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, Ensemble Sans Souci Berlin, portugalska Divino Sospiro czy Narodowa Orkiestra Łotewska z Rygi. 

Jan Łukaszewski jest jednym z nielicznych w Polsce propagatorów i wykonawców muzyki chóralnej takich znakomitych kompozytorów współczesnych jak Schönberg, Messiaen, Xenakis, Globokar, Takemitsu, Castiglioni, R.Strauss, Pepping, Tippett, Ives, Barber, Penderecki, Górecki czy Kilar. Jan Łukaszewski jest aktywnym animatorem życia muzycznego. Z jego inspiracji odbyły się m.in. Międzynarodowe Sympozja Muzyki Chóralnej, Dni Bachowskie, Festiwal Chopin w Gdańsku. Od dziewięciu lat, z inicjatywy i pod artystycznym kierownictwem Jana Łukaszewskiego odbywa się w Gdańsku Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana. Podczas trwającego siedem dni Festiwalu Mozartiana prezentowanych jest kilkanaście koncertów i wydarzeń towarzyszących. Tradycją festiwalu jest, że koncert finałowy, który odbywa się w zabytkowej katedrze w Gdańsku – Oliwie, prowadzi Jan Łukaszewski. Są to koncerty oratoryjne z udziałem Polskiego Chóru Kameralnego, wybitnych, światowej sławy solistów oraz najwybitniejszych orkiestr specjalizujących się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku – np. Academy of Ancient Music czy Akademie für Alte Musik Berlin. 
 

POLSKI CHÓR KAMERALNY

Należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Założony w 1978 roku przez Ireneusza Łukaszewskiego, a od 1983 prowadzony przez jego brata Jana, zespół (składający się z 24 zawodowych muzyków) nieustannie dąży do osiągnięcia doskonałości wykonań i odkrywania nowych obszarów muzycznych. Zespół stawia sobie za cel nadrzędny regularną pracę na instrumentalnym, „orkiestralnym” poziomie, co, oprócz wielu innych umiejętności, wymaga całkowitego opanowania aparatu wokalnego, umożliwiając realizację wszystkich technicznych i artystycznych wymogów partytury.

Repertuar Polskiego Chóru Kameralnego jest niezwykle obszerny – od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół cieszy się opinią niezrównanego wykonawcy muzyki współczesnej, dokonał ponad 500 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak m.in. Henryk Mikołaj Górecki czy Krzysztof Penderecki. Swoje utwory dedykowali chórowi m.in. Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Andrzej Koszewski czy Paweł Łukaszewski.

Najnowsza z płyt CD zespołu, Krzysztof Penderecki: Complete Choral Works vol.2, stawia Polski Chór Kameralny w wyjątkowej pozycji jedynego na świecie zespołu, posiadającego w swoim repertuarze wszystkie utwory na chór a cappella Krzysztofa Pendereckiego. Poprzednia płyta, Krzysztof Penderecki: Complete Choral Works vol.1 zarejestrowana na specjalne zaproszenie samego kompozytora została nagrodzona w maju 2010 prestiżową nagrodą Orphees D'Or (Złoty Orfeusz), przyznaną przez francuską Academie du Disque Lyrique za najlepsze nagranie muzyki chóralnej.

Polski Chór Kameralny był 18 razy nominowany do nagrody Fryderyk, a pięciokrotnie ją zdobył. Ostatnią nagrodę Fryderyk Polski Chór Kameralny otrzymał w 2014 roku za płytę Marian Borkowski Choral Works w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. We wrześniu 2013 roku Polski Chór Kameralny wraz z zespołem Musica Fiorita nagrał wszystkie 55 motetów XVII-wiecznego o gdańskiego kompozytora Andrzeja Hakenbergera, w transkrypcji Jana Węcowskiego. 

AKADEMIE FÜR ALTE MUSIK BERLIN

MUZYKA DAWNA - NIEMCY

Założona w Berlinie w 1982 r. i uznawana obecnie za jedną z najlepszych kameralnych orkiestr świata, Akademie für Alte Musik Berlin, lub prościej - Akamus, może poszczycić się niespotykaną historią sukcesu. Zespół, który regularnie występuje w najważniejszych centrach muzycznych Europy, koncertował także w Azji, Ameryce Północnej i Południowej.

Od czasu ponownego otwarcia w 1984 roku berlińskiego Konzerthaus, zespół uczestniczył we własnym cyklu koncertów w stolicy Niemiec, a od 1994 roku jest stałym gościem berlińskiej Staatsoper Unter den Linden oraz Festiwalu Muzyki Dawnej w Innsbrucku. Począwszy od sezonu 2012-13 Akamus występuje także z serią własnych koncertów w monachijskim Prinzregententheater. Akamus daje rocznie ok. 100 koncertów, od małych dzieł kameralnych do wielkich kompozycji symfonicznych, pracując pod artystycznym kierownictwem takich koncertmistrzów jak: Midori Seiler, Stephan Mai, Bernhard Forck i Georg Kallweit.

Z Akademie fur Alte Musik Berlin współpracowało także wielu dyrygentów gościnnych i solistów. Przez ponad 25 lat współpraca z Belgijskim kontratenorem i dyrygentem René Jacobs’em zaowocowało produkcją wielu słynnych oper oraz oratoriów. Najnowszą z tych produkcji jest wydanie nagrania opery Mozarta Czarodziejski Flet, które zostało okrzyknięte przez BBC jako pasjonujące: „Jacobs wciąż krąży wokół podekscytowania i wyłaniania jak największej ilości orkiestrowych drobiazgów: poruszająca uwertura utrzymuje się na wysokim poziomie dzięki zachwycającej grze Akademie Für Alte Musik Berlin.”

Orkiestra pracowała również z takimi dyrygentami jak: Marcus Creed, Daniel Reuss, Peter Dijkstra i z Hans’em-Christoph’em Rademann’em, który obecnie prowadzi RIAS Kammerchor , jak również z artystami: Adreas’em Sholl’em, Sandrine Piau i Bejun’em Mehtą. Ponadto Akamus poszerzył swoją artystyczną działalność o współpracę z grupą Sasha Waltz & Guests – zajmującą się tańcem nowoczesnym, która towarzyszyła im przy tworzeniu innowacyjnej produkcji Dydona i Eneasz Henry’ego Purcell’a oraz Medei (muzyka: Pascal Dusapin). Ich dramatycznym, wizualnym przedstawieniem 4 Elements – 4 Seasons, Akamus potwierdził raz jeszcze swoją międzynarodową reputację jako kreatywnego i innowacyjnego zespołu.

Międzynarodowy sukces Akademie für Alte Musik Berlin potwierdza ponad milionowa sprzedaż nagrań. Nagrywane wyłącznie w Harmonia Mundi France od 1994 roku, płyty CD zespołu wygrały wiele międzynarodowych nagród, włączając w to Grammy Award, Diapason d’Or, Cannes Classical Award, Gramophone Award oraz Edison Award. Za produkcję DVD, zawierającą wykonanie opery Dydeona i Eneasz Purcell’a nagraną wraz z Sasha Waltz & Guests, Akamus otrzymał w 2009 roku German Record Critics’ Award . Za nagranie Brockes-Passion Telemann’a, zespołowi przyznano MIDEM Classical Award 2010 oraz Choc de l’Année. W 2011 eoku nagranie Czarodziejskiego fletu Mozarta zostało uhonorowane German Record Critics’ Award. Nagranie opery Agrippina Haendel’a zostało nominowane do Grammy Award 2013 jako Best Opera Recording. Światowa premiera nagrania oratorium Septem Verba a Christo Pergolesi’ego, z René Jacobsem jest wychwalane jako bardzo istotne, ponowne odkrycie tegoż dzieła.

KENNEDY ANDREW

TENOR - WIELKA BRYTANIA

Andrew Kennedy studiował na King’s College w Cambridge oraz Royal College of Music. Był także członkiem Young Artist Programme prowadzonego przy operze Covent Garden i programu BBC Radio 3 New Generation Artist. 

Jego najważniejsze angaże operowe obejmują rolę Toma Rakewella w The Rake’s Progress (La Scala, La Monnaie, Opera de Lyon), Tamino w Czarodziejskim flecie (English National Opera, Opera Toulon), Jaquino w Fidelio (Glyndebourne Festival), Vere w Billy Budd i Petera Quinta w The Turn of the Screw (Houston Grand Opera), Tito w La clemenza di Tito (Opera de Lyon, Oper Frankfurt), Hrabiego Almaviva w Cyruliku sewilskim (Welsh National Opera oraz English National Opera), Oedipus w Oedipus Rex (Den Norske Opera) a także role Ferrando w Cosi fan Tutte (Teatro Reggio di Torino i Glyndebourne Tour).

Andrew Kennedy regularnie pojawia się w repertuarze koncertowym na festiwalu BBC Proms oraz z orkiestrami takimi jak BBC, LSO, Philharmonia Orchestra, RLPO, Hallé, Tonhalle Zürich, St Louis Symphony Orchestra, Bamberg Symphoniker, Lucerne Festival Orchestra, Swedish Radio Orchestra, Monteverdi Orchestra and Choir oraz Helsinki Philharmonic. Daje on także regularne recitale w londyńskim Wigmore Hall oraz w BBC Radio 3.