Na terenie Garnizonu Kultury w Gdańsku, naprzeciwko Sztuki Wyboru, odsłonięto rzeźbę YONI autorstwa Jerzego Dobrzańskiego. Rzeźba w symboliczny sposób podsumowuje zmiany jakie zaszły w tym miejscu i przełamuje dotychczasowe wyobrażenia na temat Garnizonu. 

Trudno wyobrazić sobie miejsce bardziej nasiąknięte pierwiastkiem męskim niż wojskowe koszary.  Po tym miejscu we Wrzeszczu pozostało już tylko wspomnienie, a niedostępny militarny teren zmienił się w przestrzeń otwartą na sztukę, przy jednoczesnym zachowaniu i udanej rewitalizacji zabytkowych zabudowań militarnych z końca XIX w.

Niezwykła transformacja dawnych koszar wojskowych intryguje i skłania do głębszych refleksji. Bardzo ważnym kryterium dla rozstrzygnięcia konkursu na formę rzeźby było znalezienie symbolicznego remedium, które wprowadzi równoważący żeński pierwiastek, bilansując w ten sposób unoszącą się w powietrzu męską aurę tego miejsca. 

YONI to indyjskie określenie żeńskich organów płciowych, zarówno w znaczeniu fizycznym (np. w Kamasutrze), jak i w znaczeniu religijno-duchowym, jako symbol bogini Dewi, źródła i całego wszechświata. Termin ten poza tym używany jest w najrozmaitszych znaczeniach przenośnych np. “łono”, “źródło”, “naczynie”, “początek”.