Triumf technologii i designu! Range Rover Velar to najpiękniejszy SUV na rynku i choć jest to nasza subiektywna opinia, to potwierdza ją wielu fanów motoryzacji. Stylistyka nadwozia, obok której nie można przejść obojętnie, to nie jedyny atut Velara. Nowoczesnością i innowacyjnością zachwyca design wnętrza, a jazda dostarcza fantastycznych wrażeń, zarówno po po drogach utwardzonych, jak i w terenie. 

W salonie British Automotive w Gdańsku czekał na nas Range Rover Velar w limitowanej wersji First Edition napędzany trzylitrowym silnikiem diesla o mocy 300 KM. Plan był prosty – sprawdzić samochód w ruchu autostradowym, miejskim, jak i w terenie. Kilka godzin wystarczyło, by zapałać do Velara gorącym uczuciem. 

INNOWACJE W KABINIE

Zanim jednak wyjechaliśmy w trasę, trochę czasu poświęciliśmy na dokładne poznanie różnych systemów. W centralnym miejscu umieszczone są dwa ekrany dotykowe systemu multimedialnego Touch Pro Duo po 10 cali każdy, zapewniające intuicyjną obsługę większości pokładowych systemów. Słowo intuicyjna nie jest tutaj pustym sloganem reklamowym. Dolny ekran odpowiada za podstawowe ustawienia samochodu, tj. silnik, napęd, skrzynia biegów, tryby jazdy, fotele, czterostrefowa klimatyzacja. 

Górny ekran o regulowanym kącie nachylenia, odpowiada za nawigację, oświetlenie kabiny (10 kolorów), multimedia i audiofilskie nagłośnienie Meridian, ultraszybką sieć Ethernet, internet 4G i pozostałe ustawienia wpływające na komfort podróżowania. Najważniejsze informacje dotyczące samochodu pojawiają się też na interaktywnym wyświetlaczu deski rozdzielczej o przekątnej 12.3" z wyrazistą grafiką wysokiej jakości. 

ROZRYWKA I KOMFORT

Opcjonalny system multimedialny tylnych siedzeń wykorzystuje dwa 8-calowe ekrany zamontowane w zagłówkach przednich foteli, na których można oglądać filmy oraz telewizję cyfrową. Skoro jesteśmy już w środku, to warto zwrócić uwagę na fotele obite perforowaną skórzaną tapicerką Windsor. To prawdziwe dzieła sztuki będące wspólnym dziełem firm B&B Italia i Herman Miller – ta pierwsza to ikona światowego designu, druga zaś słynie z rozwiązań ergonomicznych i produkcji jednych z najlepszych na świecie foteli biurowych. 

INNOWACJE NA ZEWNĄTRZ

Wysmakowany design idzie w parze z zaawansowaną technologią. Widać to chociażby w drzwiach, a w zasadzie w klamkach. Klamki, delikatnie podświetlone diodami LED, po zamknięciu auta lub w czasie jazdy całkowicie się chowają, tworząc idealnie gładką powierzchnię boczną. Niby bajer, ale jakże użyteczny! Rozwiązanie to wpływa na zmniejszenie oporu powietrza, a akurat ten czynnik jest w SUV-ach niezwykle istotny. 

Nowością są reflektory laserowe Matrix-laser LED, które są w stanie oświetlić drogę przed samochodem nawet na odcinku 500 metrów. O komfort jazdy, szczególnie w mieście, dba system czujników i kamer monitorujących i pokazujących przestrzeń z przodu, z tyłu, po bokach, jak i z góry (360 stopni). Przy parkowaniu pomaga też elektroniczny asystent, który może automatycznie wjechać w miejsce skośne, równoległe i prostopadłe (a także z niego wyjechać).

SYSTEMY WSPOMAGAJĄCE

Inne przydatne systemy wspomagające kierowcę to adaptacyjny tempomat z funkcją jazdy w korkach, system hamowania awaryjnego z wykrywaniem pieszych, system wykrywający ruch podczas cofania, system monitorujący stan koncentracji kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych, czy system utrzymywania na pasie ruchu. 

System Terrain Response pozwala na manualny wybór trybu jazdy odpowiadającego warunkom drogowym. System dostosowuje ustawienia silnika, skrzyni biegów, podwozia i mechanizmów różnicowych. Opcjonalny system Terrain Response
2 oferuje tryb automatyczny, który monitoruje warunki drogowe i automatycznie wybiera odpowiedni tryb jazdy.

PIERWSZA JAZDA

Technologia ma także wpływ na właściwości jezdne. System Adaptive Dynamics zapewnia wysoką dynamikę i komfort prowadzenia poprzez monitorowanie położenia kół i ruchów nadwozia do 500 razy na sekundę. Z kolei system selektywnego sterowania momentem hamującym koła Torque Vectoring umożliwia dynamiczne pokonywanie zakrętów poprzez zredukowanie podsterowności za sprawą kontrolowanego przyhamowywania kół od wewnętrznej strony zakrętu.

Trzylitrowy diesel jest bardzo dynamiczny, ośmiobiegowa skrzynia biegów pracuje idealnie, nie wykazuje się opóźnieniem w reakcji na przyciśnięcie pedału gazu. Jazda autostradą to czysta poezja. Inni kierowcy czują respekt, lewy pas zwalnia się momentalnie, gdy tylko Velar pojawi się na horyzoncie. Samochód przy prędkościach zbliżonych do 200 km/h zachowuje się bardzo stabilnie i dynamicznie, a wyciszenie kabiny jest na najwyższym poziomie. 

W TERENIE

Pod względem możliwości terenowych kierowca Velara może spokojnie mierzyć się z użytkownikami najlepszych SUV-ów w segmencie aut średniej wielkości. Możliwości terenowe Velara sprawdziliśmy na terenie Adventure Parku w Kolibkach. Wybraliśmy tryb jazdy Błoto-Koleiny. Pneumatyczne zawieszenie od razu podniosło samochód pozwalając na powiązanie ze sobą kół znajdujących się po przekątnej, dzięki czemu nawet w bardzo wyboistym terenie wszystkie koła miały styczność z nawierzchnią. 

Strome podjazdy też nie stanowią dla Velara problemu, nawet gdy nawierzchnia jest śliska. Asystent ruszania na wzniesieniu zapobiega stoczenia się samochodu podczas ruszania pod górę. Moment obrotowy jest rozdzielany między przednią lub tylną oś, aby zwiększyć przyczepność. 

Opatentowany przez Land Rovera system kontroli zjazdu (HDC) pomaga w kontrolowaniu zjazdów z trudnych wzniesień, utrzymując stałą prędkość i przyhamowując oddzielnie każde z kół. Ważnym systemem wpływającym na bezpieczeństwo jest też układ zapobiegający dachowaniu (RSC). 

JESTEŚMY NA TAK

Range Rover Velar wypełnił lukę między mniejszym modelem Evoque, a większym Range Roverem Sport. Ten zupełnie nowy, opracowany od podstaw model trudno przymierzyć do konkurencji. Z jednej strony wśród konkurentów wymienia się Porsche Macan, BMW X4, Mercedes GLC, czy bliźniaczego Jaguara F-Pace, ale wymiary zewnętrzne i przede wszystkim cena, stawiają ten samochód w jednym rzędzie z BMW X6 czy Mercedesem GLE. 

Skoro mówimy o cenie, to testowana przez nas wersja 3.0 SD6 300 KM First Edition wyceniona została na 548 tys. zł brutto. Na wyposażeniu chyba wszystko, co można sobie wyobrazić. Mniej wymagający kierowcy mogą wybrać wersje, których ceny zaczynają się od 239.900 zł brutto. Bez dwóch zdań, warto!