W salonie Bawaria Motors w Gdańsku zaprezentowano nowe BMW serii 5. Flagowa limuzyna bawarskiego koncernu doczekała się siódmej generacji. To samochód naszpikowany zdobyczami techniki, przełomowy i wyznaczający od lat trendy w tej klasie pojazdów. 

Pierwsza generacja „piątki” zadebiutowała w 1972 roku i była dostępna tylko w wersji sedan. Za napęd odpowiadały 4- lub 6- cylindrowe silniki benzynowe o mocach od 90 do 330 KM. Najmocniejsza 330 konna wersja, to Alpina 535i, która w ówczesnych latach była jedną z najszybszych limuzyn dostępnych na rynku. Dziś auto jest poszukiwanym klasykiem, a ceny egzemplarzy w stanie kolekcjonerskim przekraczają 100 tys. euro.

Druga generacja ujrzała światło dzienne w roku 1980. BMW serii E28 zapoczątkowało sportową serię „piątek” M-Power. Niemieccy inżynierowie wyposażyli je w 3,5-litrowy silnik o mocy 286 KM, który rozpędzał auto do 100 km/h w czasie poniżej 7 s. W 1987 roku BMW zaprezentowało trzecią generację „piątki”, po raz pierwszy również w wersji kombi (touring). Za sprawą poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera, systemu ABS i solidnej konstrukcji uznawany był za jedno z najbezpieczniejszych aut w swojej klasie. Łącznie sprzedano 1 331 056 egzemplarzy.

Kolejna generacja zadebiutowała w 1995 roku. W 2000 roku auto przeszło lifting i zyskało słynne ringi. W wersji M5 do napędu służył pięciolitrowy silnik V8 o pojemności 5000 cm3 i mocy 400 KM. Przyśpieszenie do „setki”  - 5,3 s. Prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Po zdjęciu blokady, auto mogło rozpędzić się do 300 km/h.

Rok 2003 to piąta generacja modelu, która zapoczątkowała nową erę w designie samochodów BMW. Seria E60 doczekała się również wersji „M” napędzanej silnikiem V10 o pojemności 5,0 l, który rozwijał 507 KM i pozwalał na sprint do „setki” w czasie 4,7 s. E60 w wersji „M” było jednym z najszybszych sedanów produkowanych seryjnie na świecie.

BMW F10 to oznaczenie szóstej generacji „piątki”, która po raz pierwszy występuje w trzech wersjach nadwoziowych, jako klasyczny sedan, kombi (touring) oraz hatchback (gran coupe). W gamie silnikowej pojawiła się również wersja hybrydowa napędzana spalinowo - elektycznym układem ActiveHybrid o łącznej mocy 340 KM. W 2011 roku, po raz pierwszy w historii wersja M otrzymała turbodoładowany silnik V8 o mocy 560 KM. 

Czym zaskakuje nas siódma generacja? My przekonamy się już za kilka dni, o czym oczywiście napiszemy w kolejnym wydaniu magazynu Prestiż. Was zapraszamy do salonu na jazdy testowe.