BMW 440i M Performance - 
sportowy mocarz z Bawarii Motors

Krzysztof Nowosielski

BMW M4 to mocarny pocisk z Bawarii o agresywnym wyglądzie, zamiatający tylną osią jezdnię, po każdym głębszym wciśnięciu pedału gazu. Aby cieszyć się jego umiejętnościami potrzeba dwóch rzeczy – zasobnego portfela i bardzo zaawansowanych umiejętności za kierownicą. Może w takim razie jest jakaś alternatywa? Jest! Dostępna w Bawaria Motors w Gdańsku. 

Alternatywa nazywa się M Performance i dostępna jest w większości współczesnych modeli BMW. Program ten został wprowadzony do oferty, aby zaspokoić gusta klientów, którzy oczekują od swojego samochodu wizualnej agresywności, ale niekoniecznie stawiają na wyczynowe cechy modeli M GmbH. 

CZYM JEST M PERFORMANCE? 

Pakietem stylistycznym, który upodabnia seryjne BMW do najbardziej wyczynowych odmian. Zmienione kształty zderzaków, nakładki progowe, spojlery i splittery oraz inny układ wydechowy o bardziej rasowym brzmieniu, a także sportowe akcenty we wnętrzu. Teoretycznie akcesoria M Performance można zamówić do dowolnego BMW, również tych ze stosunkowo małymi silnikami. Jeśli jednak zestawi się wyposażenie M Performance z najmocniejszą „cywilną” odmianą BMW serii 4, otrzyma się mieszankę wybuchową, która niewiele ustępuje kultowemu M4. 

BMW 440i XDRIVE M PERFORMANCE 

Seria 4, czyli odmiana coupe Serii 3, to sportowy, dwudrzwiowy, 4 miejscowy samochód o rewelacyjnych proporcjach nadwozia, które czynią z niego jedno z najatrakcyjniejszych aut w tej klasie. Doposażenie go w pakiet M Performance sprawia, że wizualnie trudniej jest go odróżnić od kultowego brata M4 i to główny powód zamawiania takiej właśnie wersji przez klientów. Jeśli do tego uwzględni się rasowy dźwięk i bardzo dobre „odejście” wersji 440i, pomylenie ich na pierwszy i kolejny rzut oka nie jest niczym niezwykłym. 

IMPONUJĄCE OSIĄGI

Pod maską tego samochodu pracuje nowej generacji silnik o pojemności 3 litrów w układzie V6. Zastępuje on stosowane dotychczas jednostki montowane w wersji 335i. Dzięki technologii Twin Power Turbo dostarcza 326 KM (o 20 KM więcej niż poprzednik) i aż 450 Nm momentu obrotowego (wcześniej – 400 Nm). Osiągi są imponujące i wcale nie takie odbiegające od modelu M4. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu już po 4.9 sekundy, a prędkość maksymalna tradycyjnie ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h.

POTWÓR POSKROMIONY

Testowany egzemplarz to wersja xDrive, czyli dysponująca napęd wszystkich czterech kół. Ten „drobiazg” sprawia, że 440i ma dużo łatwiejsze usposobienie, niż mocniejszy brat. Prowadzi się tak samo doskonale jak każde inne BMW, ale pozwala przy tym łatwiej nad nim panować, ma lepsze właściwości trakcyjne, nadaje się do użytkowania zarówno w deszczu jak i zimą i nie wymaga przy tym licencji wyścigowej. 

Taka jest właśnie główna różnica między 440i a M4. Ten pierwszy trochę udaje ten drugi, ale równocześnie jest przy tym bardziej łagodny, ucywilizowany i tym samym dostępny – bez zbędnego potu na czole. Konfigurując swoje wymarzone 440i warto uwzględnić również zmienny, sportowy układ kierowniczy, który dostosowuje silę wspomagania do stylu jazdy. Dodatek ten kosztuje 1268 zł, ale znacząco poprawia doznania w czasie jazdy, szczególnie gdy poniesie nas fantazja.  

440i JAKO ALTERNATYWA DLA M4?

Trochę tak i trochę nie. M4 w swojej formie jest doskonałe i niepodważalne. I nie ma co z tym polemizować. Oryginał zawsze będzie lepszy niż kopia, a 440i pozostanie jednak namiastką prawdziwej bestii jaką jest M4. Jednakże, jeśli chcesz cieszyć się swoim BMW coupe na co dzień, jeździć nim niezależnie od warunków pogodowych, przemieszczać się szybko i sportowo, ale nie chcesz modlić się o pozostanie na jezdni przed każdym zakrętem, wybierz 440i M Performance. 

Licz się jednak z tym, że złośliwi wobec ciebie, będą mówić tak jak w przypadku, np. Porsche Cayman i 911 – kupił tańszy model, bo nie stać go było na ten lepszy. Ale… czy tak na prawdę kogoś to obchodzi? Liczysz się tylko ty i twój samochód, który pod każdym względem jest wyjątkowy i daje nieprawdopodobną frajdę z codziennej jazdy. Czyż nie o to chodzi?

SIĘGAMY DO PORTFELA

W takim razie, napiszmy jeszcze kilka słów na temat tego ile to kosztuje. Bazowa cena BMW 440i to 247 800 zł brutto. Pakiet modelu M Sport to dodatkowe 14 500 zł, prezentowany na zdjęciach egzemplarz miał jeszcze dodatkowo 19 calowe obręcze kół Double Spoke 442 M wymagające dopłaty 4818 zł (wraz z ogumieniem). Dla porównania, 431-konne M4 kosztuje od 369 200 zł, a egzemplarz 440i prezentowany na zdjęciach skonfigurowany był łącznie na kwotę 324 568 zł. Po szczegóły i na jazdę testową zapraszamy do Bawaria Motors w Gdańsku.