Audi A3 - kompaktowa klasa wyższa

Krzysztof Nowosielski

Kompaktowy bestseller Audi przeszedł wyraźny lifting. Oferowany jest w 3- i 5-drzwiowym nadwoziu hatchback i jako 4-drzwiowy sedan (Limousine). W tej ostatniej wersji A3 mocno upodobniło się do najnowszej generacji A4. Odmłodzone Audi A3 ma nowe systemy wsparcia kierowcy, nowe silniki oraz nową stylistykę reflektorów i świateł tylnych. Dzięki Audi Centrum Gdańsk mogliśmy się także przekonać jak jeździ nowe Audi A3.

Do jazd testowych gdański diler Audi udostępnił nam mocno doposażoną wersję Limousine z silnikiem 1.4 TFSI o mocy 150 KM, automatyczną skrzynią biegów S tronic i reflektorami ledowymi Audi Matrix, w których poszczególne diody załączają się lub gasną zależnie od sytuacji, tak aby w każdym momencie oświetlenie drogi było jak najbardziej precyzyjne. Do tego nawigacja MMI® Navigation plus z możliwością zapisu danych nawigacyjnych na dysku twardym oraz pakiet systemów asystujących.

Po raz pierwszy w Audi A3 zastosowano system Emergency Assist – system wspomagający awaryjne hamowanie w przypadku braku wykrycia aktywności kierowcy. Ponadto mamy Audi Active Lane Assist, zapobiegający przypadkowej zmianie pasa ruchu, system chroniący przed najechaniem na pojazd poprzedzający - Audi PreSense Front. Z kolei system Audi Adaptive Cruise Control (ACC) z funkcją Stop&Go utrzymuje auto w odstępie od jadącego przed nim pojazdu, a po całkowitym, krótkim zatrzymaniu auta sprawia, że ten ponownie rusza. 

Przy konfiguracji tego samochodu położona nacisk na stylistykę. Charakteru dodają pakiet sportowy S line oraz pakiet stylistyczny S line - zawieszenie obniżone o 25 mm w stosunku do zawieszenia dynamicznego, wloty powietrza w strukturze plastra miodu z chromowanymi wstawkami, chromowane końcówki rur wydechowych, dyfuzor w kolorze czarnym, a w środku fotele sportowe, podsufitka pokryta czarną tkaniną, czy komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem. 

We wnętrzu uwagę zwraca wirtualny kokpit z ekranem 12,3 cala, który zastąpił klasyczne zegary. Na ekranie wyświetlane są najważniejsze dane związane z prowadzeniem samochodu oraz informacje niezbędne do kontynuowania podróży. Nowe Audi A3 oferuje też rozbudowane funkcje online - transmisja danych internetowych LTE, a stałe łącze internetowe zapewnia wbudowana na stałe karta Audi connect SIM. 

Jazda nowym A3 dostarcza przyjemnych wrażeń. Czterocylindrowy silnik rozwija moc płynnie i dynamicznie, mamy wrażenie, że auto cały czas chce dać z siebie więcej i więcej. Podczas spokojnej i równomiernej jazdy, gdy obrotomierz nie skacze powyżej 100 Nm, silnik odłącza dwa cylindry. Rozwiązanie to pozwala zaoszczędzić paliwo. 

Świetnie podczas prowadzenia sprawdzają się także amortyzatory Audi Magnetic Ride. Specjalna technologia pozwala zmiękczyć lub usztywnić zawieszenie, dzięki czemu nawet w trybie komfortowym samochód trzyma się drogi jakby był przyklejony na super glue. 

Ceny nowego Audi A3 rozpoczynają się od 98.200 zł. Za bardzo bogato wyposażony egzemplarz, który testowaliśmy trzeba zapłacić 201 tys. zł. Rata leasingowa w programie Audi Perfect Lease wynosi 1782 zł netto (10 procent wpłaty własnej, 36 m-cy).