Ford Mondeo Hev: Hybryda pozwoli ci zapomnieć o dieslu

Krzysztof Nowosielski

Hybryda od Forda? Do tej pory ten producent słynął raczej z diesli TDCi oraz benzyniaków EcoBoost. Jednak od pewnego czasu inżynierowie tej marki serwują hybrydę. Od wielu lat są one sprzedawane w salonach Forda za Oceanem. W Stanach Zjednoczonych nikt już nie pamięta o dieslu, wszyscy chcą zadowolić Arnolda Schwarzeneggera i mieć „zielone”, pro-ekologiczne auto na podjeździe. Teraz czas na Europejczyków!

Ford Mondeo w hybrydowej odmianie zachowuje wszystkie cechy typowe dla tego modelu. Mamy więc obszerną i wygodną kabinę, świetny układ jezdny, ale niestety też pomniejszony o 142 litry, przez litowo - jonowe baterie o pojemności 1,4 kWh, bagażnik. Inżynierowie odpowiedzialni za ten projekt poświęcili wiele uwagi, aby cały układ był maksymalnie wydajny. I w praktyce faktycznie tak jest. Poprzez prąd zasilana jest klimatyzacja i pompy wody, które odpowiadają za chłodzenie akumulatorów oraz kontrolera sterującego całym układem. 

Do napędu Mondeo energia z akumulatorów używana jest dość często, a sam układ, szczególnie w jeździe miejskiej szybko się doładowuje. Wszystkie te działania mają przełożenie na zużycie paliwa, a wynik jest naprawdę doskonały. Mondeo HEV średnio zużywa około 5.5 litra paliwa na 100 kilometrów. Nawet przy dość agresywnej jeździe średnie spalanie utrzymuje się na poziomie 8 litrów benzyny na 100 kilometrów. Pojemność zbiornika paliwa to 53 litry, więc zasięg pojazdu usatysfakcjonuje podczas długich podróży.

Jednostka spalinowa załącza się bardzo delikatnie i nie patrząc na wskaźniki, czasami ciężko wyczuć moment przełączenia się źródła zasilania. Warto też dodać, że samochód produkowany jest w hiszpańskiej Walencji, a akumulatory docierają do Europy z fabryki Forda w Michigan, w Stanach Zjednoczonych. Ogólnie rzecz biorąc, Mondeo jest świetnym samochodem. Oferuje wysoki komfort jazdy, ma przestronną kabinę, zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa oraz dysponuje bogatym, standardowym wyposażeniem. 

W hybrydowej odmianie oferuje ponadto ekonomię co najmniej porównywalną z dieslem, a czasami go przewyższającą. Niepodważalny jest też fakt ekologiczny. Dużo mniejsza emisja szkodliwych spalin, zaowocuje wieloletnim prawem wjazdu do centrum miast, czego nie można powiedzieć o wysokoprężnym bracie. Przyjemność z jazdy hybrydowym Fordem polega jednak głównie na satysfakcji z tzw. eko-jazdy. Polecić więc można go cierpliwym kierowcom. 

Nad swoimi konkurentami góruje przede wszystkim wielkością, bowiem nie licząc limuzyn segmentu premium, jest to w tej chwili jedna z największych hybryd na rynku. Czyżby byłaby to dobra propozycja dla „zielonych” taksówkarzy? Należy jeszcze podkreślić, że wybór hybrydowego Forda wiąże się z możliwością zakupu jedynie wersji 4-drzwiowej, typu sedan, bowiem kombi i liftback nie występują w tej wersji napędowej. Bazowa cena Mondeo Hybrid wynosi 130 500 zł. Na jazdę testową hybrydowym Fordem Mondeo zapraszamy do Gdyni do salonu Euro-Car.