Mercedes E Klasa: Styl, Inteligencja, Autonomia

Krzysztof Nowosielski

Najnowszy Mercedes E Klasa bez wątpienia może kandydować do miana najbardziej inteligentnego samochodu naszych czasów. Dowód? Bez udziału kierowcy potrafi na przykład samodzielnie zmienić pas ruchu, uwzględniając oczywiście zasady bezpieczeństwa. To prawdziwym przełom w motoryzacji, o czym mieliśmy okazję się przekonać dzięki dilerowi BMG Goworowski.

Samochód ten jest krokiem Mercedesa w kierunku stworzenia autonomicznego pojazdu, dlatego został wyposażony w półautonomiczne systemy, które odciążą nieco kierowcę i zapewnią mu odpoczynek w czasie dłuższych podróży. Doskonałym tego dowodem jest Drive Pilot. Co kryje się pod tą nazwą? XXI wiek w pełnej okazałości. Jest to system, który zbliża nas w kierunku automatycznej jazdy. 

Dzięki zastosowanej funkcji, samochód sam, bez udziału kierowcy, potrafi utrzymać odpowiedni dystans od poprzedzającego pojazdu na autostradach i drogach pozamiejskich. Co ciekawe – może również za nim podążać do prędkości 210 km/h. Kierowca nie musi używać ani pedału gazu, ani hamulca. Z funkcji Steering Pilot może nawet korzystać na łagodnych zakrętach.

Drugą unikalną funkcją jest to, że do prędkości 130 km/h układ Steering Pilot aktywnie interweniuje w prowadzenie auta z uwzględnieniem natężenia ruchu - otaczających pojazdów i obiektów równoległych, nawet jeśli poziome oznaczenia drogi są niewyraźne lub ich nie ma, np. z powodu robót drogowych. W ten sposób odciąża kierowcę, zwłaszcza w gęstym ruchu ulicznym lub w korkach. Kolejną funkcją jest Speed Limit Pilot. Pozwala regulować prędkość auta zgodnie z ograniczeniami prędkości rejestrowanymi przez kamerę lub zachowanymi w pamięci nawigacji. 

Dodatkową innowacją Drive Pilot jest system aktywnej zmiany pasa ruchu. W oparciu o dane z radarów i kamery system może samodzielnie przeprowadzić manewr wjechania na wybrany przez kierowcę pas, np. podczas wyprzedzania. Jeśli kierowca włączy kierunkowskaz na co najmniej 2 sekundy, Active Lane-change Assistant doprowadzi do zajęcia sąsiedniego pasa ruchu, o ile czujniki systemu nie wykryją na nim żadnego obiektu.

Pilot zdalnego parkowania za pomocą smartphona – jest to kolejne, fenomenalne rozwiązanie. Koniec ze stresem, wielokrotnymi próbami i zastanawianiem się czy auto się zmieści, czy też nie. Teraz, po wyjściu z kabiny, samochód sam wjedzie w wyznaczone miejsce. Mamy problem z wyjechaniem? Również to zrobi. Wystarczy na swoim smartphonie wyposażonym w system operacyjny iOS mieć zainstalowaną odpowiednią aplikację, którą bezpłatnie pobierzemy w sklepie AppStore. 

Przyjrzyjmy się teraz wyposażeniu. Internetowy system multimedialny Audio 20 USB łączy w sobie rozrywkę, informacje oraz komunikację. Ma wbudowany podwójny tuner oraz łączy się z urządzeniami przenośnymi. Wskazania są w wysokiej rozdzielczości wyświetlane na dużym wyświetlaczu. Wyświetlacz Head-up to wirtualny ekran o wielkości około 21 x 7 centymetrów, postrzegany przez kierowcę jako unoszący się blisko dwa metry z przodu, nad maską silnika.

Opcjonalnie możemy zażyczyć sobie system nagłaśniający złożony z 23 specjalnie skonstruowanych głośników, czy 25-kanałowego wzmacniacza. Do dyspozycji jest tuner telewizyjny, który odbiera cyfrowe sygnały i daje nawet dostęp do informacji dodatkowych, na przykład elektronicznych czasopism telewizyjnych, czy wideotekstu.

Teraz wróćmy jeszcze do rozwiązań, które zwiększą bezpieczeństwo jazdy. Kilkanaście poduszek powietrznych nie jest już oczywiście niczym nadzwyczajnym. Jest też asystent martwego punktu chroniący przed kolizjami bocznymi, system rozpoznawania znaków drogowych, attention assist rozpoznający oznaki zmęczenia i ostrzegający przed niebezpieczeństwem zaśnięcia. Są również systemy: kontroli ciśnienia w oponach, zapobiegający poślizgowi kół napędowych, czy wreszcie ochrony pieszych z aktywną maską silnika. 

Stylistyka nowej Klasy E nie zaskakuje i jest zbieżna z tym co Mercedes zaprezentował wcześniej w klasach C i S. Teraz wszystkie modele są do siebie bardzo podobne, różnią się przede wszystkim wymiarami. We wnętrzu nowa Klasa E też mocno zbliżona jest do klasy S, co oczywiście nie jest wadą. Opcjonalnie można zamówić nawet dwa ekrany o przekątnej 12,3 cala. Lewy pełni funkcję panelu wskaźników, a prawy przekazuje informacje z systemu multimedialnego. 

Pod maską montowane są motory od 4 do 8 cylindrów oraz hybryda. Na początku dla polskich klientów jednak dostępne są tylko 3 silniki. Podstawowa odmiana E 200 oferuje benzynowy, 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem o mocy 184 KM. Podstawowa skrzynia to automat 9G-Tronic. Kolejny E 220d, którym jeździliśmy dzięki uprzejmości BMG Goworowski, dostarcza 195 KM i 400 Nm. Model E 350d z silnikiem 3.0 V6 generuje 258 KM i 620 Nm ("setkę" osiąga w 5,9 s). Z czasem ofertę zasili jeszcze mocna benzyna V6 o symbolu E 400 4MATIC (333 KM i 480 Nm) oraz hybryda typu plug-in oznaczona symbolem E 350e (279 KM i 600 Nm).