Kosztuje 150 tys. zł, pochodzi z roku 1958 i jest absolutnie unikatowa – w salonie BMW Zdunek można podziwiać legendarną Isettę, jeden z najmniejszych i najbardziej oryginalnych samochodów świata. To jeden z kilkunastu egzemplarzy jeżdżących po polskich drogach.

Był początek lat 50. Większość państw w Europie po gospodarczym “boomie” i odbudowie po II Wojnie Światowej potrzebowało tanich i prostych rozwiązań. W 1954 roku wysłannik z centrali BMW na targach motoryzacyjnych odbywających się w Genewie odkrył mały, trochę pokraczny pojazd. Wyprodukowany został on przez mała włoską firmę Iso SpA należącą do włoskiego przedsiębiorcy Renzo Rivolta. Dotychczas zajmowała się ona produkcją trójkołowych pojazdów dostawczych, skuterów i… lodówek. Właściciel firmy postanowił jednak zbudować mały samochód dla masowego odbiorcy. W ten sposób powstała Isetta. 

Samochód, podczas prezentacji w Turynie w 1953 roku wzbudził ogromne zainteresowanie. Nikt wcześniej czegoś takiego nie widział. Sensacją były nie tylko wymiary samochodu, ale przede wszystkim sposób wsiadania do niego. Jedynymi drzwiami była cała przednia część samochodu, otwierana wraz z kolumną kierowniczą. W razie wypadku podróżujący Isettą – kierowca i pasażer, mogli opuścić pojazd przez płócienny dach.

Losy tego małego pojazdu potoczyły się jednak inaczej, niż na początku można się było tego spodziewać. Rivolta postanowił skupić się na produkcji sportowych samochodów pod marką Iso, co skądinąd dobrze mu wyszło, a dzisiaj są to niezwykle rzadkie i bardzo poszukiwane samochody kolekcjonerskie. Licencja na produkcję Isetty została więc wystawiona na sprzedaż, a chętnie wykupił ją koncern BMW, który przy okazji zdecydował się dopracować projekt. 

Zainstalowano nowy, mocniejszy silnik pochodzący z motocykla. Jednocylindrowa jednostka BMW R25/3 miała pojemność 250 ccm i generowała moc 12 koni mechanicznych. Największym atutem samochodu, zgodnie z przewidywaniami zarządu bawarskiej marki, stała się jego cena – 2550 marek. Isetta zrobiła karierę! Dwuosobowy samochód, o długości niespełna 2.3 metra i wadze około 400 kilogramów stał się bardzo popularny i pożądany, i to pomimo pewnych absurdów jego eksploatacji.

Isetta chociaż wygląda na samochód 3-kołowy, ma z tyłu dwa koła rozstawione bardzo blisko siebie. Zdarzają się natomiast egzemplarze nie posiadające biegu wstecznego co rodzi problem, kiedy zaparkowało się blisko ściany. Biorąc pod uwagę otwieranie przednich drzwi i brak telefonów komórkowych, którym można by wezwać pomoc – łatwo nie było.

Awaryjne hamowanie także stanowiło pewien problem, bo stosunkowo lekki tył łatwo się unosił i samochód lądował na… otwieranym dziobie. W 1956 roku producent wprowadził modyfikację w postaci mocniejszego silnika o pojemności 300 ccm i mocy 13 koni mechanicznych. To właśnie z tego okresu pochodzi egzemplarz, który można obecnie zobaczyć w salonie BMW Zdunek w Gdyni.

Pod koniec lat 50-tych ofertę tego modelu wzbogaciła również wersja 600 wyposażona w większy, 2-cylindrowy silnik typu bokser oraz dodatkową parę drzwi. Produkcja BMW Isetty zakończyła się w 1962 roku. Ogółem powstało 161 728 egzemplarzy tego pojazdu. 

Obecnie w Polsce znajduje się przynajmniej kilkanaście BMW Isetta. Zadbane egzemplarze można nabyć w cenie od około 100 000 do 200 000 zł. Samochody wymagające renowacji to koszt około 30 – 50 tys. zł.

 

NAPĘD
Silnik: benz. jednocylindrowy
chłodzony powietrzem
Moc maksymalna (KM/obr./min): 13/5200

OSIĄGI 
Przyspieszenie 0-80 km/h (sek) – 40
Prędkość maksymalna (km/h) – 85
Zużycie paliwa (na 100 km) – 5.5 l

WYMIARY I MASA 
Dł./szer./wys. (mm) – 2285/1380/1340
Masa własna (kg) – 400

Wartość – ok. 150 000 zł