Rewolucja pod maską nowego Porsche 911

Krzysztof Nowosielski

911 zaproszonych klientów miało przyjemność zobaczyć dokładnie o 9:11 (21:11) pierwsze publiczne odsłonięcie najnowszej odmiany Porsche 911. Polska premiera nowego modelu odbyła się w Hali Wysokich Napięć Instytutu Energetyki w Morach pod Warszawą. Kultowy sportowy model producenta z Zuffenhausen przeszedł wizualny lifting i prawdziwą rewolucję pod maską. 

O jaką zmianę chodzi? W najnowszej odsłonie 911’tki zastosowano nowy, sześciocylindrowy silnik biturbo o pojemności 3 litrów. Współpracuje on z turbosprężarkami i rozwija w podstawowej odmianie Carrera 370 KM i 450 Nm momentu obrotowego. W mocniejszej wersji Carrera S  jest to odpowiednio 420 KM i 500 Nm.

„Spornym” elementem jest tutaj właśnie turbosprężarka, która dotychczas była domeną wersji Turbo i Turbo S. Nowe regulacje dotyczące emisji spalin sprawiły, że Porsche, jak zresztą niemal wszyscy producenci, postanowiło zwiększyć wydajność silników przy równoczesnym zmniejszeniu ich pojemności przez zastosowanie doładowania. 

Na papierze wygląda to jednak bardzo obiecująco. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w przypadku 911 Carrera zajmuje 4.2 sekundy, a w wersji S 3.9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 293 km/h (308 km/h w Carrera S).  Zmiany stylistyczne jakie poczyniono w odświeżonej 911’tce to przede wszystkim inne światła. W przednich pojawiły się, znane dotychczas z modeli GTS, czteropunktowe reflektory do jazdy dziennej w technologii LED, a tylne przybrały trójwymiarowy kształt. 

Na konsoli centralnej pojawił się wyświetlacz nowego systemu Porsche Communication Management z 7-calowym ekranem dotykowym. A na kierownicy zainstalowano pokrętło służące do wyboru trybu jazdy, znane z topowego modelu 918 Spyder. Nowe systemy bezpieczeństwa to między innymi asystent zmiany pasa, system automatycznego hamowania po kolizji, aktywny tempomat Adaptive Cruise Control oraz skuteczniejszy układ hamulcowy. 

Wyraźnie zauważalną nowością jest też sportowy układ wydechowy, którego rury umieszczono centralnie z tyłu, na wzór znany np. z modeli GT3 obecnej generacji. Standardem wszystkich wersji jest również adaptacyjne zawieszenie z możliwością zwiększenia prześwitu. 

Ceny nowego Porsche 911 rozpoczynają się od 481 993 zł za wersję Carrera z zamkniętym nadwoziem (wersja Cabrio 546 096 zł), do 551 692 zł za Carrerę S Coupe (Cabrio 615 795 zł). Nowe 911’tki oficjalnie pojawią się w polskich centrach marki Porsche 12 grudnia. Na pierwsze egzemplarze testowe trzeba będzie zapewne poczekać do stycznia 2016 roku.