Zaryzykuję stwierdzenie, że ten samochód jest dziełem przypadku. Co nie oznacza nic złego. Po prostu Fiat, natchniony sukcesem małej 500-tki i popularnością crossoverów wstrzelił się w zapotrzebowanie rynku i pokazał światu uterenowioną 500-tkę, która w ofercie zastąpiła model Sedici. 

Segment małych samochodów o uterenowionym charakterze zyskuje popularność w całej Europie. Klienci cenią je za łatwość parkowania, podwyższoną pozycję za kierownicą zapewniającą lepszy widok i ogólną solidność konstrukcji. 

Fiat 500X występuje w dwóch wariantach stylistycznych. Oferowane są wersje City Look oraz OFF-Road Look. Pierwszy ma subtelniejszą sylwetkę, w której uterenowienie objawia się praktycznie tylko podwyższonym prześwitem. Drugi z wariantów nosi więcej śladów terenowej przynależności. Wyróżnia go przedni zderzak, relingi dachowe i inny wzór aluminiowych felg. 

Samochód ten ma dobre korzenie do jazdy poza utwardzonymi drogami, bo technicznie bazuje na Jeep’ie Renegade. Oba modele powstają na tej samej płycie podłogowej i są produkowane w tym samym zakładzie we Włoszech. W ofercie jest jedna wersja nadwoziowa – 5 drzwiowy hatchback i kilka wersji silnikowych. 

Na polskim rynku oferowane są dwa silniki benzynowe 1.6 E-Torq o mocy 110 KM i 1.4 Multiair o mocy 140 KM. Diesle to znane jednostki 1.6 MultiJet 120 KM i 2.0 MultiJet 140 KM. W zależności od wersji napęd trafia tylko na przednią lub obie osie. Do wyboru są skrzynie ręczne, dwusprzęgłowe i klasyczne automaty z hydraulicznym konwerterem momentu obrotowego. Najsłabsze wersje posiadają 5 i 6 biegowe
skrzynie manualne, najmocniejszy diesel współpracuje
z automatem o 9 przełożeniach.  

Do naszego redakcyjnego testu otrzymaliśmy z firmy Auto-Mobil model w wersji City Look z silnikiem 1.4 Multiair o mocy 140 koni mechanicznych, napędem na przednią oś i 6-biegową skrzynią manualną. Samochód ze względu na gabaryty i wagę dzięki takiej mocy sprawnie nabiera prędkości i prowadzi się jak typowy kompakt. Zachowuje jednak większy od nich margines tolerancji na nierówności i przeszkody (nie większe niż krawężniki). Przy dużych prędkościach nie przechyla się nadmiernie, a w środku jest dość cicho.

Fiat 500X to mieszanka różnych cech. Zawiodą się ci, którzy oczekują równie kultowego kształtu i charakteru jak w przypadku 500-tki. Czerpie on jednak z mniejszego brata charakterystyczne elementy, które nadają mu atrakcyjny wygląd, szczególnie wewnątrz kabiny pasażerskiej. Samochód przypadnie do gustu głównie kobietom. W roli miejskiego samochodu, na zakupy i do jazdy do szkoły po dzieci sprawdzi się doskonale. 

Najtańszy sposób na wejście w posiadanie 500X to wersja 1.6 110 KM za 59 900 zł. Odmiana z silnikiem wysokoprężnym 1.6  i napędem na jedną oś to wydatek 81 600 zł. Najdroższy wariant z 2 litrowym dieslem 140 KM i 9-biegowym automatem oraz napędem na 4 koła wymaga ponad 100 000 zł pozostawionych w salonie Fiata.