Bezpieczne auto: Mercedes E Class

Krzysztof Nowosielski

Inteligentny partner, który potrafi widzieć i czuć, i który reaguje w odpowiedni sposób w krytycznych sytuacjach. Jeśli to konieczne, umie działać samodzielnie by zapobiec kolizji lub zredukować jej konsekwencje - taki jest najnowszy Mercedes klasy E. To prawdziwa twierdza na drodze, w której poczujemy się nie tylko komfortowo, ale też wyjątkowo bezpiecznie.

Kolejne pokolenia aut z rodziny klasy E znalazły dotychczas ponad 13 mln nabywców. Ta biznesowa limuzyna swoją popularność zawdzięcza nie tylko niezawodności, ale przede wszystkim wysokim standardom bezpieczeństwa. Na pokładzie znajduje się wiele innowacji podnoszących bezpieczeństwo jazdy. Przykłady? Proszę bardzo.

W nowej Klasie E dostępny jest teraz jako opcja system Night View Assist (asystent widzenia nocnego) z Klasy S, a także nowy system Lane Keeping Assist (asystent utrzymania na pasie ruchu), który zapobiega niezamierzonemu opuszczeniu drogi. Układ po rozpoznaniu, że auto zjeżdża ze swego pasa ruchu, daje kierowcy sygnał do przeciwdziałania za pomocą niewielkich, ale wyraźnych drgań kierownicy.

Z klasy S zaczerpnięto także sprawdzone i cenione systemy wsparcia bazujące na radarach. Rozwinięty radar dalekiego zasięgu kontroluje najbliższe 200 m drogi (przedtem 150) i na średnim dystansie potrafi jeszcze sprawniej monitorować tak dynamiczne zdarzenia jak np. nagły wyjazd w bok-manewr wyprzedzania. Dwa szerokokątne radary bliskiego zasięgu (30 m) są elementami systemu.

Oparte na radarach systemy potrafią wesprzeć kierowcę awaryjnym hamowaniem. Ich czujniki połączono z systemem Brake Assist PLUS, który automatycznie kalkuluje ciśnienie w układzie hamulcowym tak, by w krytycznych sytuacjach hamowanie było maksymalnie skuteczne i pozwoliło zapobiec kolizji. Kierowca otrzymuje jednocześnie sygnał akustyczny i optyczny. Jeśli naciśnie pedał hamulca, system natychmiast aktywuje zliczoną siłę wspierającą. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, system radarowy sam rozpoczyna częściowe hamowanie. W drugim etapie, gdy kierowca nadal nie reaguje, a kolizja jest nieunikniona, inicjowane jest hamowanie awaryjne. Potrafi to zdecydowanie zredukować zakres kolizji, więc system ten można określić jako "elektroniczną strefę kontrolowanego zgniotu".

Dzięki innowacyjnej technologii dla nowej Klasy E opracowano niezwykle czułe metody monitorowania poziomu czujności kierowcy i ostrzegania go na czas o grożącej senności. Ten nowy system Attention Assist (asystent zachowania czujności) jest na wyposażeniu seryjnym i opiera się na niezwykle czułych sensorach, które nieprzerwanie monitorują przeszło 70 parametrów. Jest to również pierwszy samochód na świecie, którego lampy główne dostosowują się do sytuacji drogowej i automatycznie reagują, by uniknąć oślepiania innych kierowców.

W procesie konstruowania nowa Klasa E została poddana przeszło 150 testom zderzeniowym z dużą prędkością. Przednia strefa zderzeniowa nowej Klasy E działa na czterech niezależnych od siebie poziomach i jest teraz jeszcze skuteczniejsza. Wyposażona standardowo w 7 airbagów, napinacze i ograniczniki napięcia pasów, aktywne zagłówki i mocowania ISOFIX, nowa Klasa E jest obficie wyposażona w elementy poprawiające bezpieczeństwo. Z pełną odpowiedzialnością można stwierdzić, że to jeden z najbezpieczniejszych samochodów w swojej klasie.