Występy taneczne i akrobatyczne, animacje dla dzieci, pieczony dzik - w takiej rodzinnej atmosferze trójmiejski diler Mercedesa, firma BMG Goworowski, zaprezentowała swoim klientom najnowszy model Sprintera, flagowego „dostawczaka” tej niemieckiej marki. Impreza odbyła się w sopockim klubie Pick & Roll. 

8 milionów kilometrów – tyle trwały jazdy testowe zanim pierwszy egzemplarz nowego Sprintera zjechał z linii montażowej w Dusseldorfie. Model ten jest jednym z najczęściej wybieranych pojazdów dostawczych na rynku, a rok temu niemieckie stowarzyszenie rzeczoznawców uznało go za najbardziej niezawodny samochód użytkowy na świecie. Nic zatem dziwnego, że takie opinie zobowiązują. 

Nowy Mercedes-Benz Sprinter ma wyznaczać standardy w swojej klasie, zarówno jeśli chodzi o funkcjonalność, przez bezpieczeństwo, po ekonomię jazdy. Jedną z wizytówek nowego Sprintera jest układ napędowy: to pierwszy samochód dostawczy dostępny z kompletną gamą silników spełniających normę emisji spalin Euro VI. Normy zostały spełnione m. in. dzięki technologii SCR (wtrysku czynnika AdBlue do spalin). Wydajność jednostek wysokoprężnych pozostaje bez zmian – ich gama obejmuje wersje 4 i 6-cylindrowe o mocy od 95 do 140 KM. 

Alternatywą dla silników wysokoprężnych jest doładowany mechanicznie, 4-cylindrowy motor benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Generuje on moc 115 kW (156 KM) z pojemności 1,8 litra i jest także dostępny w wersji zasilanej gazem ziemnym. Za przeniesienie siły napędowej odpowiada 6-stopniowa skrzynia manualna ECO-Gear lub 7-biegowa przekładnia automatyczna 7G-TRONIC PLUS ze sprzęgłem lock-up – niespotykana w segmencie aut dostawczych. 

Sprinter bardziej niż kiedykolwiek wyróżnia się pod względem niewielkiego zapotrzebowania na paliwo. Wybitnym tego przykładem jest średnie zużycie oleju napędowego na poziomie 6,3 l/100 km. Skromny apetyt nowego Sprintera może być jeszcze mniejszy, a to za sprawą opcjonalnego pakietu BlueEFFICIENCY, który ogranicza zużycie paliwa nawet o 0,5 l/100 km. Pakiet ten dostępny jest dla wszystkich kategorii wagowych i wersji Sprintera.

Kluczowym elementem podczas projektowania nowego Sprintera był szereg nowych systemów wspomagających – w tym montowanych po raz pierwszy w aucie dostawczym. Lista nowości, które debiutują wraz ze Sprinterem, obejmuje układy: Asystenta Bocznego Wiatru, Collision Prevention Assist, Asystenta Martwego Pola, Asystenta Świateł Drogowych oraz Asystenta Pasa Ruchu. 

Klienci będą także mogli zamówić inne systemy jako osobne opcje lub jako elementy łączone w pakiety wyposażenia. Pozwala to dostosować Sprintera do konkretnych potrzeb. Dodatkowo, Mercedes-Benz usprawnił prowadzenie Sprintera. Obniżenie podwozia pozwoliło na ograniczenie współczynnika oporu powietrza i zużycia paliwa, a przy okazji – na ułatwienie załadunku i rozładunku. 

Sprinter to najpopularniejszy model wśród aut dostawczych Mercedesa – model, który nadał imię całej klasie pojazdów dostawczych. Obecnie powstaje w liczbie około 150 tys. egzemplarzy rocznie i jest rynkowym liderem w klasie średnich i dużych aut dostawczych w Europie, z udziałem rynkowym na poziomie 18,1 proc. (dane za 2012 rok).