Nie oceniaj książki po okładce, ale mieszkanie po wystroju – jak najbardziej! Home staging, czyli uatrakcyjnianie wnętrz tak, by uzyskać jak najwyższą cenę sprzedaży, w Polsce stawia dopiero pierwsze kroki. W USA za to z powodzeniem wykorzystywany jest od przeszło 40 lat. Czy to sposób na kryzys na ryku nieruchomości?

W1972 roku amerykańska dekoratorka wnętrz i początkująca agentka nieruchomości Barb Schwarz zaczęła zastanawiać się, jak zwiększyć skuteczność sprzedaży. Pomyślała, że być może dobrym rozwiązaniem będzie odpowiedni wystrój wnętrz. 

Sprzedaj szybciej i drożej

To był strzał w dziesiątkę! Niskim nakładem kosztów  i czasu sprawiła, że domy i mieszkania były bardziej interesujące dla potencjalnych klientów, co szybko przełożyło się na wyniki sprzedaży. Dziś Barb Schwarz jest prawdziwym guru home stagingu, prowadzi szkolenia i jest autorką wielu książek o dekorowaniu wnętrz. 

- Home staging polega na użyciu skutecznych technik marketingowych, dekoratorskich i prezentacyjnych, budujących przewagę konkurencyjną sprzedawanego domu lub mieszkania. Ważne jest to, że działania zmierzające do właściwego przygotowania nieruchomości do sprzedaży są niskobudżetowe, a mimo to znacząco pozytywnie przekładają się na termin i cenę sprzedaży – tłumaczy Marzena Degutis ze Studia Architektury Degutis w Gdyni. 

Chodzi o wydobycie z domu lub mieszkania tego, co warte jest podkreślenia, oraz chowanie w tle wszystkiego tego, co nie zasługuje na bycie na pierwszym planie i mogłoby zniechęcić potencjalnego nabywcę do złożenia korzystnej oferty zakupu. 

Lifting działa na emocje

Dzisiejsi nabywcy są zapracowani, dysponują niewielką ilością czasu, więc decyzję o zakupie podejmują często pod wpływem impulsu i pierwszego wrażenia. Kupujący kierują się emocjami i wrażeniami, a nie głową i rozumem. Profesjonalnie przeprowadzony home staging pomaga właśnie pozytywnie wpłynąć na te emocje. 

Najprostszym „liftingiem” jest pozbycie się zbędnych bibelotów, usunięcie wszelkich drobnych usterek, odmalowanie ścian i - choć może się to wydawać oczywiste – wysprzątanie wszelkich zakamarków. To wszystko zrobić możemy we własnym zakresie. Nie tylko jednak o sprzątanie chodzi. Czasem to drobne szczegóły mogą wpłynąć na przyspieszenie decyzji o zakupie. Pojęcie o nich mogą mieć nierzadko tylko specjaliści. Usługa taka jest znacznie tańsza, niż mogłoby się wydawać. 

-  Z reguły koszt mieści się w 1 – 1,5% wartości nieruchomości. Trzeba jednak pamiętać, że można zyskać znacznie więcej, ponieważ uzyskana cena za mieszkanie może zwiększyć się nawet do 10 – 15% - podkreśla Małgorzata Bereżecka z firmy Duo Design. 

Badania na rynku amerykańskim wskazują skuteczność w skróceniu czasu sprzedaży -przeciętnie o 40%, a także w zwiększeniu realnej wartości nieruchomości o 10%  - 20%.  A co profesjonaliści mogą zrobić dla naszego mieszkania? 

Szczegóły mają znaczenie

Przede wszystkim wyeliminują to, co zmniejsza jego wartość, czyli niedopasowana kolorystyka, wszelkie ekstremalne rozwiązania, jak chociażby osobliwe dodatki, czy przykry zapach. Wszystko to składa się na wartość nieruchomości. Na jej sprzedaż wpływ mają także inne elementy, jak  chociażby jakość zdjęć w zamieszczonym ogłoszeniu oraz jego treść. Tym też zająć się może home-stager. Na rynku nieruchomości konkurencja jest ogromna, często więc o powodzeniu decydować mogą szczegóły. 

Przed zaprezentowaniem nieruchomości warto zadbać o naprawy. Nie chodzi o celowe maskowanie wad, ale o usuwanie drobnych usterek jak na przykład dokręcenie poluzowanych zawiasów w szafkach, naoliwienie skrzypiących drzwi, wymiana przepalonych żarówek. W zakres home stagingu wchodzą nie tylko drobne przeróbki, ale też duże remonty, np. modyfikacja przestrzeni – to wszystko w zależności od potencjału lokalu i przede wszystkim zasobności kiesy właścicieli.

Ładne, estetyczne wnętrze przyciąga potencjalnych nabywców. Co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Mimo wszystko w Polsce home staging nadal postrzegany jest raczej jako zbędny wydatek. Zupełnie niesłusznie.

Okiem kupującego

- Pomoc osoby wykwalifikowanej, nawet często sama konsultacja okazuje się zbawienna, gdyż najczęściej sami właściciele nie potrafią spojrzeć na swoje mieszkanie okiem kupujących – mówi Marzena Degutis. 

Wszystkie projekty dopasowywane są indywidualnie do potrzeb klientów, którzy najpierw otrzymują dokładny kosztorys takiej usługi. Home staging coraz bardziej zyskuje na popularności, podobnie jak i kursy, dzięki którym można się go nauczyć. Pamiętajmy też, że choć profesjonalne uatrakcyjnienie wnętrza jest wydatkiem, to jednak przedłużający się okres sprzedaży też wiąże się z niemałymi kosztami. A sprzedaż nieruchomości to nic innego jak sztuka sprawienia, aby potencjalny kupujący z morza ofert zwrócił uwagę akurat na naszą. Sięgnął po upragniony styl życia, którego wyrazem jest nasza sprzedawana nieruchomość . W tym pomaga właśnie home staging.