Na korzystanie ze specjalistycznych szkoleń decyduje się coraz więcej firm. Wynika to przede wszystkim z potrzeby jak najbardziej efektywnego zarządzania firmą, personelem oraz tworzenia pozytywnych relacji z klientami. Dlaczego warto korzystać z ofert szkoleniowych?

Potrzeba doskonalenia umiejętności interpersonalnych czy jakichkolwiek umiejętności niezbędnych na konkretnych stanowiskach pracy jest rzeczą nieodzowną.

Dla kogo?

Chcemy być obsługiwani w lepszy sposób, chcemy nabywać produkty o lepszej jakości, a także po prostu oczekujemy profesjonalizmu od naszych kontrahentów. Także pracodawcy oczekują szybszego zysku, większej wydajności pracowników i ich lepszej organizacji czasu pracy.

– Szkolenia kierowane są do szerokiego sektora przedsiębiorstwa, bez względu na ich wielkość, ilość pracowników czy rodzaj działalności. We wszystkich firmach istnieje potrzeba odpowiedniego zarządzania ludźmi, dobrej współpracy między działami lub pracownikami – mówi Rafał Pudyszak, właściciel i trener firmy doradczo – szkoleniowej Asesoria Group.

Szkolenie przede wszystkim powinno być dopasowane do potrzeb klienta. Nie możemy jednak zapominać, że całość zajęć musi też być dostosowana do uczestników i ich sposobu przyswajania wiedzy.

Co wybrać?

Największym zainteresowaniem wśród firm cieszą się szkolenia z zakresu sprzedaży, negocjacji handlowych i profesjonalnej obsługi klienta. Wynika to przede wszystkim z tego, że umiejętności nabyte na takim szkoleniu, bardzo szybko przekładają się na wynik finansowy firmy.

– Wśród naszych klientów widzimy zapotrzebowanie na szkolenia rozwijające kompetencje sprzedażowe, osobowościowe i managerskie pracowników. Są to najczęściej praktyczne, interaktywne warsztaty mające na celu poszerzenie wiedzy, rozwój umiejętności oraz pracę związaną z postawą i podejściem uczestników do realizowanych zadań – opisuje Marta Hampel, koordynator działu Szkoleń i rozwoju w firmie doradczo – szkoleniowej Partner Consulting.

Tego typu szkolenia często poszerzane są o treningi indywidualne w miejscu pracy, podczas prawdziwych kontaktów z klientem. Taka „warsztatowa forma” zdecydowanie zwiększa efektywność szkolenia oraz podnosi umiejętności uczestnika.

Szkolenie doskonałe

Jak powinny wyglądać zajęcia, by przyniosły jak najwięcej korzyści dla uczestników? Po pierwsze musi być zachowana zasada bezpieczeństwa. Uczestnicy muszą mieć pewność, że to, co wydarzy się na szkoleniu ma służyć ich rozwojowi, a nie ocenie postawy czy umiejętności.

– Kolejny element stanowi „poczucie sensu”, czyli, że to co robi uczestnik, powinno z czegoś wynikać, czemuś służyć, dokądś prowadzić. Nie zapominajmy też o aktywności. Szkolenie powinno być prowadzone tak, aby uczestnik brał w nim udział i chętnie dzielił się swoimi spostrzeżeniami, wiedzą i doświadczeniem – dodaje Rafał Pudyszak.

Dobre szkolenie, to przede wszystkim takie, które jest odpowiedzią na potrzeby i obszary rozwojowe konkretnej firmy. Celem takich szkoleń jest wzrost efektywności pracowników, a co za tym idzie, całej firmy, poprzez rozwój umiejętności niezbędnych na danym stanowisku, w konkretnym zespole, dziale czy firmie.

– Chodzi o to, aby znaleźć źródła strat po to, by następnie w bezkosztowy sposób, wykorzystując dostępne w firmie zasoby, poprawić efektywność pracy. Każdy proces jest tworzony przez człowieka i jest tak dobry jak dobry i zmotywowany jest tworzący go człowiek lub zespół. Często kluczem do sukcesu jest dotarcie do ludzi tworzących ten zespół. Dotarcie do człowieka, do jego lęków, obaw, zahamowań. Dlatego szkolenia z tzw. twardych tematów muszą mieć wsparcie w postaci miękkich treningów – dodaje Monika Stankiewicz, coach ICC, trener biznesu, doradca Lean Management i systemów zarządzania z Trójmiejskiej Grupy Coachów.

Warto się szkolić

Firmy doradczo – szkoleniowe kładą nacisk na przekazywanie praktycznej wiedzy, którą łatwo i szybko da się zastosować w codziennej pracy. Same decydują się na przeprowadzanie analiz potrzeb szkoleniowych i dopasowują programy zajęć do specyfiki firmy i jej pracowników. Dzięki stałej współpracy z psychologami, coachami, managerami, stylistami, finansistami, informatykami, czy pionierami w zakresie nowoczesnych technologii zapewniają one sukces w rozwoju firmy na wielu płaszczyznach. Czasem tak naprawdę niewiele potrzeba, by podnieść efektywność pracowników, a jednocześnie sprawić, by odczuwali większą satysfakcję z wykonywanej pracy. To bardzo ważne, szczególnie w obecnych czasach, coraz większej konkurencji i stale rosnących wymagania klientów.