Marta Wachowicz, Albert Darboven i Ewa Plucińska.

Jesteś kobietą i masz innowacyjny pomysł na własną firmę? A może już kierujesz takim właśnie przedsiębiorstwem i chcesz rozwinąć skrzydła? Jeśli tak, to koniecznie weź udział w czwartej edycji konkursu Darboven Idee Grant 2012. Inauguracja konkursu dla przedsiębiorczych Polek odbędzie się już 23 marca w Gdańskim Parku Naukowo - Technologicznym. Patronat medialny nad konkursem sprawuje magazyn Prestiż.

Udział w nim może wziąć każda Polka, która ma ciekawy i innowacyjny pomysł na biznes. Konkurs skierowany jest do kobiet, które mają ciekawą koncepcję na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub już ją wdrożyły kierując własną firmą nie dłużej niż 3 lata. Nagrodą dla autorki najlepszego projektu wyłonionego przez jury jest kwota 100.000 zł. Termin zgłaszania projektów mija 15 września 2012 r.

Celem przedsięwzięcia Darboven Idee Grant 2012 jest przede wszystkim wspieranie innowacyjności, kreatywności Polek oraz promowanie ich projektów. Konkurs przyczynia się również do tworzenia nowych miejsc pracy i umacniania relacji polsko-niemieckich. Jego inicjator to Albert Darboven, właściciel i prezes firmy produkującej kawę, z ponad 140-letnią tradycją. Organizatorem przedsięwzięcia i fundatorem nagrody jest J.J. Darboven Poland Sp. z o.o. – polska spółka należąca do międzynarodowego holdingu rodziny Darboven. Społeczna odpowiedzialność biznesu to dla Alberta Darbovena znacznie więcej niż puste deklaracje. Jego firma od lat angażuje się w różne projekty społeczne. Od 1997 roku najważniejszą inicjatywą J.J. Darboven jest wyróżnienie przyznawane niemieckim kobietom, które stawiają pierwsze samodzielne kroki w biznesie. W Polsce ta inicjatywa również została fantastycznie przyjęta i z każdą edycją cieszy się coraz większą popularnością. Albert Darboven pragnie uświadomić kobietom, że powinny zajmować w świecie biznesu należne im miejsce. Stereotypowe postrzeganie ich roli w społeczeństwie nie powinno stawać na przeszkodzie ich kreatywności oraz inicjatywom.

– Miejsca pracy mogą powstać na długie lata tylko tam, gdzie wzajemnie wspierają się: innowacja, duch przedsiębiorczości i dobry plan biznesowy. W Polsce, tak jak i w Niemczech, jest wiele kobiet, które odważyły się wykorzystać swoje idee i uczynić krok w stronę zawodowej samodzielności. Właśnie takie postawy chciałbym wspierać, gdyż są one kluczem do rozwoju każdego społeczeństwa – mówi Albert Darboven.

W poprzedniej edycji kapituła konkursu doceniła pomysł na biznes autorstwa Marty Wachowicz, która z wykształcenia jest historykiem sztuki i fizykiem. Te dwa zawody tylko pozornie się wykluczają, a pani Marta znalazła idealny i jakże innowacyjny sposób, aby je połączyć – opracowała matematyczna metodę badania autentyczności dzieł sztuki, opartą na fizyce nieliniowej.

– Idea świadczenia specjalistycznych usług związanych z badaniem autentyczności dzieł sztuki wynika z przekonania, że wykorzystywane od dziesięcioleci przez historyków sztuki i konserwatorów metody fizyki i chemii należy rozszerzyć o nowe sposoby analizy, wykorzystujące zdobycze cyfrowego zapisu obrazów, przetwarzania dużych ilości danych oraz rozwoju wydajności komputerów. Celem działalności firmy jest uzyskanie jak najlepszych metod pozwalających na weryfikację dzieł sztuki. Firma opiera koncepcję działania na wykorzystaniu doświadczenia zawodowego z różnych dziedzin oraz na szerokiej współpracy ze specjalistami w zakresie cyfrowej analizy obrazów (image analysis) oraz eksploracji danych (data mining) – opowiada Marta Wachowicz.

Już sam opis tego projektu brzmi mocno innowacyjnie. Laureatka poprzedniej edycji będzie gościem honorowym uroczystej inauguracji konkursu w Gdańskim Parku Naukowo – Technologicznym. Marta Wachowicz zaprezentuje wykład o technologiach kosmicznych używanych w życiu codziennym. Po inauguracji, na stronie internetowej www.darboven.pl/aktywnosci/idee-grant/ zostanie uruchomiony formularz zgłoszeniowy do konkursu. Termin zgłaszania projektów mija 15 września 2012 r. Kryteria decydujące o zwycięstwie w konkursie to: stopień innowacyjności i oryginalności pomysłu, osiągnięty lub przewidywany sukces rynkowy, osobiste zaangażowanie w projekt, liczba stworzonych miejsc pracy, względnie liczba planowanych zatrudnień.