10 koncertów, ponad 200 artystów i 6 różnych przestrzeni Gdańska - tak zapowiada się kolejna edycja festiwalu ORGANy PLUS+, która wystartuje 28 września i potrwa do 7 października. W tym roku na festiwalowiczów czekają nie tylko nieoczywiste utwory muzyki dawnej i współczesnej, ale także i miejsca, ponieważ do wydarzenia dołączyły Muzeum Miasta Gdańska, Gdański Teatr Szekspirowski oraz kościół pw. Bożego Ciała. Andrzej Szadejko, organizator przedsięwzięcia, zdradza szczegóły tego muzycznego wydarzenia.

Kolejny festiwal ORGANy PLUS+ przed nami, jednak chyba po raz pierwszy odbędzie się z takim rozmachem?

2023 rok jest rokiem przełomowym dla naszego festiwalu. Mamy zupełnie nowe możliwości. Dzięki wsparciu finansowemu, które otrzymaliśmy ze strony Miasta Gdańska i MKiDN, do tej pory bezprecedensowym, byliśmy w stanie podwoić program na jesienną edycję. Pracowaliśmy ze zdwojoną siłą, by przygotować i zaprezentować publiczności trójmiejskiej aż 10 koncertów, w 6 różnych przestrzeniach Gdańska, pośród których znajdą się wyjątkowe premiery oraz, jak co roku, nadzwyczajny skład artystyczny. Wystąpi ponad 200 artystów, w tym aż 4 koncerty zaprezentujemy w obsadzie orkiestrowej lub oratoryjnej. Jedno pozostaje jednak niezmienne, zawsze dbamy o maksymalną spójność wszystkich elementów, a każdy koncert to swoisty eksperyment - kapsuła czasu, która ma nas przenieść w miejsca i czasy powstania muzyki, którą usłyszymy.

Tegoroczne wydarzenie to także koncert pełen jubileuszy, czy mógłby pan przybliżyć, kto znalazł się w zacnym gronie uhonorowanych gości?

Ten rok obfituje w wiele jubileuszy, jednak na potrzeby festiwalu wybraliśmy kilka, które wybitnie pasują do miejsc i instrumentów, które mamy do dyspozycji. Przypomnimy twórczość angielskiego wirtuoza klawiatury z przełomu XVI i XVII wieku - Williama Byrda, którego 400. rocznica śmierci przypada na 2023. Z tego samego powodu prezentujemy twórczość Asprillo Paccellego - kapelmistrza polskiego króla Zygmunta III Wazy. Będziemy świętować 90. rocznicę urodzin Jana Jancy, wybitnego kompozytora pochodzącego z Gdańska oraz 150. rocznicę urodzin Maxa Regera nazywanego drugim wcieleniem Bacha, no i poświętujemy razem 15-lecie działalności wspaniałego gdańskiego zespołu Goldberg Baroque Ensemble, który ma na swoim koncie wybitne osiągnięcia artystyczne, i jak zwykle, przygotował dla nas fantastyczną premierę.

W tym roku pojawią się także nowe miejsca i przestrzenie - Muzeum Narodowe, Gdański Teatr Szekspirowski czy Kościół pw. Bożego Ciała. Jak zostaną wykorzystane?

Największym novum będzie przestrzeń Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Muzyka barokowa była tu prezentowana za czasów istnienia Szkoły Fechtunku, teraz my, po kilkuset latach powtórzymy to na deskach współczesnego teatru. Po raz pierwszy także zawędrujemy na gdańską Morenę do nowoczesnego kościoła pw. Bożego Ciała, gdzie zaprezentujemy nową muzykę zgodnie z ideą spójności wszystkich elementów na życzenie samego kompozytora. Jednak fundamentem naszego festiwalu pozostaje franciszkański kościół Św. Trójcy. To właśnie proces renowacji i rekonstrukcji tego kompleksu klasztornego stoi u podstaw idei naszego festiwalu. To niezwykle uduchowione miejsce, jedno z niewielu, które ocalało z pożogi wojennej. Nasz festiwal ma przyciągać ludzi i zachęcać do wsparcia procesów konserwacji, które tam się odbywają, choćby obecnie kończonej renowacji i częściowej rekonstrukcji jedynego zachowanego w naszym mieście instrumentu gdańskiego organmistrza Otto Heinrichsdorffa z 1911 roku w kaplicy św. Anny.

Jakie wybitne nazwiska pojawią się podczas festiwalu i zagrają dla słuchaczy?

Nie będziemy ukrywać naszej ekscytacji, ponieważ w ramach tegorocznej edycji udało nam się zebrać śmietankę polskiego i zagranicznego wykonawstwa historycznego. Oprócz wspaniałych polskich zespołów, takich jak Altberg Ensemble, Vasa Consort czy Goldberg Baroque Ensemble, usłyszymy międzynarodowych artystów z Niemiec, Szwajcarii i Holandii, w tym wirtuoza organów, profesora słynnej Schola Cantorum Basiliensis Jorga-Andreasa Bottichera oraz żywą legendę, jednego z najlepszych obecnie żyjących interpretatorów muzyki organowej XIX i XX wieku - prof. Ludgera Lohmanna. 4 października gościć będziemy, już po raz drugi, jednego z najwybitniejszych europejskich śpiewaków specjalizujących się w muzyce renesansowej i barokowej - Stephana MacLeoda ze Szwajcarii. Nasz festiwal to muzyka nieoczywista, niesłyszana raczej na innych tego typu wydarzeniach, ale niezwykle piękna i interesująca. Każdy koncert będzie inną, ale równie fascynującą podróżą do nieznanych muzycznych krain. Po szczegóły zapraszam na www.organyplus.com.