27. edycja Festiwalu Szekspirowskiego dobiegła końca. Podczas gali zakończenia, która miała miejsce 5 sierpnia, wręczono najważniejsze nagrody festiwalu: Złoty Yorick, Nowy Yorick oraz SzekspirOFF. Dodatkowo przyznano Nagrodę Dziennikarzy oraz Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego. Idealnym zakończeniem festiwalu był występ gwiazdy światowego formatu - Charlotte Rampling.

27. edycja międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, organizowanego przez Gdański Festiwal Szekspirowski i Fundację Theatrum Gedanense, odbywała się w tym roku pod hasłem „Cudowna jest głupota tego świata!”. Podczas dwunastu dni festiwalu zaprezentowały się spektakle z Hiszpanii, Belgii, Francji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii oraz Polski.

- Wspólnie wybraliśmy motto tegorocznego festiwalu – „Cudowna jest głupota tego świata”, godzinami dyskutując o tym, co Szekspir miał na myśli i co my mamy na myśli, powołując się na niego ponad 400 lat później. Podczas nadchodzącej edycji przyglądamy się temu światu i panującemu na nim człowiekowi, który jest sam swoim największym wrogiem. Pokazujemy człowieka w jego zmaganiach z własnymi słabościami, mrokiem i lękiem. Ale też człowieka, który pragnie, walczy, który w swojej naiwności zarówno przegrywa, jak i wygrywa, w tym „cudownie głupim świecie”! Zarówno program główny, jak i wydarzenia towarzyszące obracać się będą wokół ludzkich wyborów, odpowiedzialności i powinności wobec siebie, drugiego człowieka i wobec świata – mówiła na otwarciu festiwalu Agata Grenda, dyrektorka Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.

Tak też się stało, a zaprezentowane sztuki pokazały wiele cieni i blasków ludzkiej natury. Te, które zrobiły to najlepiej, zdobyły główne nagrody Festiwalu Szekspirowskiego.

O Złotego Yoricka, walczyło pięć polskich spektakli, a nagrody były przyznane przez międzynarodowe jury w składzie: Eleanor Skimin, Jacek Kopciński i Aneta Mancewicz. Najlepszym z najlepszych okazał się spektakl „Romeo i Julia” z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, w reżyserii Dominiki Feiglewicz i Zdenki Pszczołowskiej. Jury doceniło: „oryginalne spojrzenie na tragedię Szekspira przez pryzmat młodych kochanków oraz problemy języka i komunikacji, a także wykorzystanie polskiego języka migowego, mowy i ciała jako skutecznych środków ekspresji scenicznej”, „dynamiczną choreografię, która pobudza młodzieńczą energię artystów, poprzez podwojenie Szekspirowskich bohaterów” oraz „piękną, metaforyczną scenografię, zmieniającą postrzeganie znanej historii przez widzów”. Oprócz statuetki zwycięzcy otrzymali 40 tys. zł.

Nagrodę SzekspirOFF oraz Nagrodę Dziennikarzy otrzymał spektakl „Very Funny” w reżyserii Dominiki Knapik i Patrycji Kowańskiej. Dwie autorki stworzyły nietuzinkowy spektakl współczesny opierając się na dziełach Szekspira. Ciekawym elementem sztuki były wyświetlane z projektora nagrania z kamerek internetowych obu artystek, które pracując zdalnie nad koncepcją „Very funny”, dzielą się przemyśleniami twórczymi, jak i zastanawiają się nad kondycją świata i instytucji kultury. Odwaga, błyskotliwość i ironia sprawiły, że spektakl zdobył na tym festiwalu aż dwie nagrody i uznanie widzów.

W tym roku, po raz pierwszy, przyznano nagrodę Nowy Yorick. Otrzymał ją spektakl „Zimowa opowieść” z Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, w reżyserii Pameli Leończyk (adaptacja Daria Sobik).

Księga Prospera to nagroda przyznawana przez Polskie Towarzystwo Szekspirowskie za najciekawsze sceniczne odczytanie utworów Williama Szekspira. Tegorocznym laureatem został spektakl „Sen Nocy Letniej” Kijowskiego Narodowego Teatru Akademickiego Mołodyj z Ukrainy. Nagrodę przyznano za: „wielość, a zarazem spójność środków wyrazu teatralnego, której towarzyszy pogłębione odczytanie dramatu i precyzja w każdym detalu”.

Festiwal Szekspirowski swoją rangę zawdzięcza najwyższej jakości spektaklom poświęconym sztuce Williama Szekspira, a także znanym artystom, którzy to wydarzenie uświetniają. Festiwal zainaugurował spektakl „Lear. Esej aktorski Andrzeja Seweryna” w reżyserii Janusza Opryńskiego. Natomiast na samo zakończenie festiwalu odbył się spektakl „Shakespeare-Bach”. Aktorka Charlotte Rampling i wiolonczelistka Sonia Wieder-Atherton nawiązały poetycki dialog między sonetami Szekspira a utworami Bacha. Charlotte Rampling jest jedną z najbardziej utalentowanych i cenionych aktorek swojego pokolenia. Tym samym, dwóch wybitnych artystów: Andrzej Seweryn i Charlotte Rampling utworzyli swoistą klamrę początku i końca 27. Festiwalu Szekspirowskiego.