Nissan Ariya

Elektryczny crossover z Jokohamy 

Krzysztof Nowosielski

Nissan to japońska marka będąca autorem najpopularniejszego i bardzo udanego samochodu elektrycznego – modelu LEAF. Doświadczenia zebrane przy jego konstruowaniu pozwoliły marce z Jokohamy stworzyć współczesny samochód elektryczny na miarę dzisiejszych oczekiwań. ARIYA to zupełnie nowy crossover zbudowany w oparciu o najnowsze technologie. Dzięki dealerowi Nissan Zdunek KMJ mieliśmy okazję przetestować go na trójmiejskich drogach.

Elektromobilność wciąż boryka się z nieprzychylnością wielu pasjonatów tradycyjnej motoryzacji. Jednak takie modele jak ARIYA, mogą wpłynąć na zmianę upodobań niejednego pasjonata spalinowych samochodów.

Nowy Nissan jest bardzo atrakcyjny stylistycznie. Już na pierwszy rzut oka, wyróżnia go ponadprzeciętna nowoczesność. Masywna sylwetka, ogromne koła i wąskie powierzchnie szklane mogą przypominać miłośnikom Nissana model, który był w ofercie kilka lat temu. Chodzi o SUV’a Murano. Osobiście odnajduję w ARIYA pewne stylistyczne odniesienia do tamtego samochodu. I bardzo dobrze, bo oba projekty są pod tym względem oryginalne i ciekawe. Nowością w sylwetce jest także logo. Po jego odświeżeniu w 2020 roku, prezentowany Nissan jest pierwszym seryjnym modelem, który otrzymał nowy logotyp marki.

Kabina zachwyca loftowo-minimalistycznym stylem. To chyba pierwszy samochód z jakim mam do czynienia, w którym zastosowano drewniano-matowy panel dotykowy. To zresztą nie jedyny „smaczek” we wnętrzu. Uwagę zwraca elektrycznie wysuwany schowek w centralnej części kokpitu oraz regulowany, również elektrycznie, panel z podłokietnikiem pomiędzy fotelami! To nie tylko gadżety, ale też pomysłowe detale, które sprawiają, że samochód wydaje się być jeszcze bardziej atrakcyjny. Pasażerowie mają do swojej dyspozycji obszerną, 5-osobową kabinę. Co ciekawe, zarówno z przodu jak i z tyłu mamy zupełnie płaską podłogę, a pomiędzy przednimi fotelami nie ma tunelu! Sama jazda jest bardzo komfortowa i dotyczy to nie tylko ciszy w kabinie, ale także sposobu amortyzacji zawieszenia.

ARIYA powstała na nowej płycie podłogowej CMF-EV. Platforma stworzona jest tylko i wyłącznie pod modele elektryczne, była więc od początku projektowana według standardów tego typu samochodów.

Samochód dostępny jest w dwóch wariantach napędowych. Podstawowa odmiana ma baterię o pojemności 63 kWH i generuje 214 koni mechanicznych. Deklarowany zasięg w tym przypadku to ponad 400 kilometrów. W realnych, późnojesiennych warunkach spada on do 320 - 350 km. Z kolei odmiana z większą baterią 87 kWh i mocy silnika elektrycznego równą 238 KM, może pochwalić się zasięgiem nawet ponad 500 km według WLTP. Oba powyższe warianty mają napęd przedni, a czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynosi około 7.5 sekundy. Na szczycie gamy jest wersja e-4ORCE z napędem na 4 koła i tą samą baterią 87 kWh, ale z jednostką napędową o mocy 301 KM. Ten wariant ma mniejszy zasięg, ale za to czas na osiągniecie pierwszych 100 km/h to tylko 5.7 sekundy.

Nissan ARIYA ma 5 letnią gwarancję mechaniczną i 8 letnią na pojemność akumulatora, pierwsza limitowana jest do 100 000 km, zaś druga do 160 000 km. Chętni na zakup Nissana ARIYA muszą przygotować co najmniej 210 000 zł – w takich cenach były dostępne modele na rok 2022, jednak cała partia została już wyprzedana. Marka nie opublikowała jeszcze szczegółowego, aktualnego cennika, ale możliwe jest zamówienie samochodu, a także jazda testowa w salonach Nissan Zdunek KMJ w Gdańsku i Gdyni.